

W 2008 r. Kalifornijski Zarząd Zasobów Powietrznych (California Air Resources Board) wprowadził również zasadę California Statewide Truck and Bus Rule 2008, która wymaga, z kilkoma wyjątkami, aby wszystkie ciężkie pojazdy ciężarowe i autobusy z silnikami wysokoprężnymi, które działają w Kalifornii, modernizowały lub wymieniały silniki w celu zmniejszenia emisji cząstek stałych.
Usuwanie Filtra DPF FAP – obawy związane z ochroną zdrowia
Amerykańska Administracja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Kopalniach (MSHA) wydała w styczniu 2001 r. normę zdrowotną mającą na celu ograniczenie narażenia na spaliny silników wysokoprężnych w podziemnych kopalniach metali i niemetali. 7 września 2005 r. MSHA opublikowała zawiadomienie w Rejestrze Federalnym, w którym proponuje przesunięcie daty wejścia w życie z stycznia 2006 r. na styczeń 2011 r. Usuwanie Filtra DPF FAP to dziś norma.
Emisje z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zostały zgłoszone jako znacznie bardziej szkodliwe niż emisje z pojazdów z silnikami benzynowymi. Spaliny silników Diesla są źródłem sadzy atmosferycznej i drobnych cząstek stałych, które są składnikiem zanieczyszczenia powietrza, co ma wpływ na raka ludzkiego, uszkodzenia serca i płuc oraz funkcjonowanie psychiczne. Ponadto spaliny silników Diesla zawierają zanieczyszczenia wymienione przez IARC (część Światowej Organizacji Zdrowia Narodów Zjednoczonych) jako rakotwórcze dla ludzi, zgodnie z ich wykazem czynników rakotwórczych z grupy 1 IARC. Uważa się, że zanieczyszczenie powietrza przez spaliny silników wysokoprężnych stanowi około jedną czwartą zanieczyszczenia powietrza w poprzednich dziesięcioleciach, a także wysoki odsetek chorób spowodowanych zanieczyszczeniami motoryzacyjnymi.
Usuwanie Filtra DPF FAP a skutki zdrowotne
Narażenie na działanie spalin i cząstek stałych w silnikach wysokoprężnych stanowi zagrożenie zawodowe dla ciężarówek, pracowników kolei i osób przebywających w domach mieszkalnych w pobliżu stacji kolejowej, a także dla górników korzystających w podziemnych kopalniach z urządzeń napędzanych silnikami wysokoprężnymi. Niekorzystne dla zdrowia skutki zaobserwowano również w całej populacji przy stężeniach cząsteczek w powietrzu atmosferycznym znacznie poniżej stężeń w środowisku pracy.
W marcu 2012 r. amerykańscy naukowcy rządowi wykazali, że górnicy podziemni narażeni na wysokie poziomy oparów oleju napędowego trzykrotnie zwiększyli ryzyko zachorowania na raka płuc w porównaniu z górnikami narażonymi na niskie poziomy. Badanie DEMS (Diesel Exhaust in Miners Study), na które przeznaczono 11,5 mln USD, poszło za 12 315 górnikami, kontrolując kluczowe czynniki rakotwórcze, takie jak dym papierosowy, radon i azbest. Pozwoliło to naukowcom na wyizolowanie efektów działania oparów oleju napędowego.
Od ponad 10 lat w USA pojawiają się obawy dotyczące narażenia dzieci na DPM podczas jazdy autobusami szkolnymi napędzanymi silnikami wysokoprężnymi do i ze szkoły. W 2013 roku Agencja Ochrony Środowiska (EPA) ustanowiła inicjatywę Clean School Bus USA, której celem jest zjednoczenie organizacji prywatnych i publicznych w celu ograniczenia narażenia uczniów.