

Lata siedemdziesiąte były burzliwe dla producentów i nabywców samochodów, a główne wydarzenia przekształciły przemysł, takie jak kryzys naftowy z 1973 r., zaostrzenie wymogów w zakresie kontroli i bezpieczeństwa emisji z samochodów, wzrost eksportu japońskich i europejskich producentów samochodów, a także wzrost inflacji i stagnacja gospodarcza w wielu krajach.
Holowanie – konieczne kwestie techniczne
Mniejsze zyskały na popularności. W Stanach Zjednoczonych powstał segment subkompact wraz z wprowadzeniem AMC Gremlin, a następnie Chevrolet Vega i Ford Pinto. Popularne było projektowanie nadwozi stacji (osiedle, break, kombi, uniwersalne), a także zwiększenie sprzedaży niekomercyjnych pojazdów terenowych z napędem na wszystkie koła.
Pod koniec XX wieku Stany Zjednoczone Wielka Trzecia (GM, Ford i Chrysler) częściowo utraciły wiodącą pozycję, Japonia stała się na chwilę światowym liderem w produkcji samochodów, a samochody zaczęły być masowo produkowane w nowych krajach azjatyckich, wschodnioeuropejskich i innych.
Godne naśladowania powojenne samochody:
1946-1958 GAZ-M20 Pobeda – samochód radziecki z pełną konstrukcją pontonu
1947-1958 Standard Vanguard – Brytyjski samochód masowy o konstrukcji full ponton.
1948-1971 Morris Minor – wczesno powojenny samochód eksportowany na cały świat
1953-1971 Chevrolet Bel Air i 1953-2002 Cadillac Eldorado Brougham – pierwsze generacje były reprezentatywne dla konstrukcji płetw ogonowych.
1955-1976 Citroën DS – aerodynamiczne wzornictwo i innowacyjna technologia, nagrodzony trzecim miejscem jako samochód XX wieku.
Holowanie – kwestie związane z kadrami
1959-2000 Mini – radykalny i innowacyjny mały samochód, który był produkowany przez czterdzieści lat; zdobył drugie miejsce jako samochód XX wieku.
1960-1990 Volkswagen Brasília
1961-1975 Jaguar E-type – klasyczny samochód sportowy.
1963-1989 Porsche 911 – samochód sportowy zajął piąte miejsce jako Samochód XX wieku.
obecny Ford Mustang – samochód kucyk, który stał się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów tamtej epoki
1966- koniec XX wieku Fiat 124 – włoski samochód, który był produkowany na licencji w wielu innych hrabstwach, w tym w Związku Radzieckim
1966-1971 Subaru 1000 – jedna z pierwszych japońskich turzyc zbudowanych w oparciu o silnik bokserski, napęd na przednie koła i wprowadzenie wału napędowego “podwójnie offsetowego” na przednie koła.
1967 NSU Ro 80 – w przeciwieństwie do silnika Wankla, podstawowy profil klinowy tego projektu był emulowany w kolejnych dziesięcioleciach.
późny koniec lat sześćdziesiątych-na początku lat osiemdziesiątych Gurgel BR-800
późny koniec lat 60. i na początku lat 80.
1969 Datsun 240Z – japoński samochód sportowy
1980-1988 AMC Eagle – pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem na wszystkie koła w pełnym wymiarze czasu pracy
Epoka nowożytna jest zwykle definiowana jako 25 lat poprzedzających rok bieżący. Współczesna era to rosnąca standaryzacja, dzielenie się platformami, projektowanie wspomagane komputerowo, redukcja kosztów i czasu opracowywania oraz coraz szersze wykorzystanie elektroniki zarówno w systemach zarządzania silnikami, jak i w systemach rozrywkowych.